SHARE

Laura Dănilă, terapeut logoped clinician practician, ne-a oferit un interviu bazat pe sinceritate și pe experiența dobândită în ultimii ani despre problemele de limbaj și cum le putem corecta cu ajutorul specialiștilor.

Terapeutul Laura DĂNILĂ afirmă cu profesionalism că în momentul de față, un copil la vârsta de doi ani are nevoie obligatoriu de o ședință cu scop preventiv la un logoped.

Rep.: Ce presupune terapia logopedică?

 „Logopedia este o știință medicală care se ocupă cu una dintre cele mai mari minuni ale lumii: graiul omenesc”

Laura Dănilă: Logopedia este o știință medicală care se ocupă cu una dintre cele mai mari minuni ale lumii: graiul omenesc. Este o știință relativ nouă care se ocupă de particularitățile limbajului la nivel expresiv, receptiv, articulator, verbo-motor, respirator și mai nou de tulburările de limbaj specifice trecerii noastre de la comunicare verbală spre comunicarea în mediul virtual.

Terapia logopedică este o multitudine de ședințe, stabilite într-un anumit ritm, durata unei ședințe fiind stabilite în funcție de mai mulți factori precum vârsta, gravitatea situației și receptivitatea pacientului.”

 Rep.: Ce presupune activitatea unui logoped?

L.D.: Logopezii fac depistări acolo unde li se oferă șansa. Am avut această șansă chiar în mediul rural printr-o caravana TSA (Tulburări de Spectru Autist) și acolo am observat multe patologii ale limbajului, fiind predominante dificultățile articulatorii, dificultăți ale limbajului expresiv. Totodată, multe tulburări ale limbajului provin și în urma influenței regiunii în care ne situăm, ritmul în mediul rural fiind mai alert, mai ales în mediul familial.

Citeste si   VESTE bună pentru preșcolarii din comuna MANOLEASA! Grădinița nr. 5 din ZAHORENI va fi reabilitată și modernizată

De asemenea ne ocupăm și cu evaluarea logopedică la cerința părinților, atunci când ei își pun semne de întrebare sau își doresc dorința specialiștilor despre nivelul vocabularului sau stadiul la care se află copilul din punct de vedere al limbajului. În urma acestor evaluări, care pot fi repetate până obținem un diagnostic final și concludent sau unul diferențial, urmează a stabili ce fel de terapie logopedică urmează a se pune în practică.

Rep.: Care este diferența între cabinetul pediatric și cel logopedic?

„Cabinetul de logopedie este dotat în primul rând cu multe materiale didactice”

L.D.: Cabinetul de logopedie este dotat în primul rând cu multe materiale didactice. Copilul, prima dată când intră în cabinetul logopedic, este speriat dacă are un istoric cu cabinetele medicale unde se folosesc de multe ori, cu un anumit scop, metode invazive. În cabinetul logopedic, care reprezintă de fapt un palat al bunăvoinței cu jucării, cărticele cu  povești, câteva instrumente de testare logopedică, pacientul va întâlni un om calm și liniștit

Rep.: Ce reprezintă instrumentele de testare dintr-un cabinet logopedic clasic?

L.D.: Să dăm câteva exemple. Prin diapazoane facem testarea auditivă, metronomul ne ajută la a stabili fluența și ritmul verbal, prin anumite jucării speciale putea face testarea auditivă și cea vizuală pentru a observa dacă nu cumva în urma unor probleme audio-vizuale și limbajul acestora are de suferit.  Toate acestea sunt necesare pentru a stabili un diagnostic cât mai concret și exact, care este de fapt punctul de plecare al terapiei.

Citeste si   Oraș mic, SALARII mari! Cât câștigă BUGETARII din administrația BOTOȘĂNEANĂ

Foarte important este ca la început copilul să se acomodeze cu mediul din cadrul cabinetului pentru a putea începe testarea într-un cadru în care copilul să nu fie influențat de mediul extern.

Rep.: Care sunt etapele formării vocabularului?

„Până la vârsta de un an este important limbajul receptiv, deci părintele trebuie să observe răspunsurile copiilor la acestea”

L.D.: Până la vârsta de un an este important limbajul receptiv, deci părintele trebuie să observe răspunsurile copiilor la acestea. După vârsta de un an se concretizează limbajul expresiv repede și constant. Motivele de îngrijorare apar atunci când copilul comunică doar sau prea mult prin paralimbaj.

Rep.: Ce rol joacă părinții în paralel cu munca depusă de specialiștii logopezi?

„Un părinte responsabil este și vigilent”

L.D.: Rolul este foarte important, chiar într-un procent mai mare față de ceea ce facem noi. Sunt îmbunătățite considerabile atunci când și părinții se ocupă în paralel de corectarea afecțiunilor de limbaj ale copiilor. Totodată crește și satisfacția acestora când observă că succesul terapiei este unul real. Un părinte responsabil este și vigilent.


SHARE

LĂSAȚI UN MESAJ