SHARE

Obiectiv cultural de mare anvergură, Teatrul “Mihai Eminescu” şi-a deschis portile in anul 1860, an în care se concretizează prima sală cunoscută sub denumirea “Teatrul Petrache Cristea”, ce avea să insufle botosănenilor aerul modern desprins din afinităţile Occidentului.

Astfel, judeţul Botoşani ocupa un loc fruntaş printre oraşe din ţară care s-au bucurat de o sală de manifestări culturale contemporană.

Astăzi, în cadrul rubricii ”Interviul Săptămânii”discutăm cu Traian APETREI, directorul general al Teatrului Mihai Eminescu din Botoșani.

Rep: Care este situația Teatrului Mihai Eminescu din Botoșani în momentul de față? Unde se țin spectacolele?

Traian APETREI: În fiecare sâmbătă și duminică avem spectacole, sâmbăta în Amfiteatrul de la Cornișa, iar duminica în spațiul de la Sport Arena.

Rep: Sunteți de peste 14 ani directorul general al Teatrului Mihai Eminescu din Botoșani. Cum credeți că se vor desfășura spectacolele având în vedere că am trecut printr-un nou val de relaxare și spectacolele nu sunt permise?

T.A: Am înțeles că au fost aprecieri și se ia în calcul o reîncepere a activității dacă va scădea numărul îmbolnăvirilor sau pericolul contaminării. În prezent se fac atâtea presiuni pentru teatre, deși există și riscul de a evolua teatrul în perimetrele consacrate teatrelor, adică în interior. Nu avem decât să respectăm ceea ce se va decide la nivel de cultură de către Ministerul Sănătății și Ministerului de Interne.

”Noi în prezent ne pregătim, lucrăm după o perioadă în care am lucrat doar în mediul online”

Dar ne și pregătim de acest contact cu publicul, care este absolut necesar pentru că în

domeniu este necesară continuitatea. Actorii trebuie să lucreze, să simtă publicul, pulsul sălii, după cum și publicul are nevoie de acest medicament sufletesc care este teatrul.

Noi avem de fapt întâlniri mai complexe în sensul că înafară de teatru sau un spectacol de teatru, aducem în fața publicului cu fiecare reprezentație de acest fel și muzică, și poezie, și literatură, dacă vreți și istorie a teatrului. Avem o gamă mai complexă, dar respectăm toate normele în vigoare.

Rep: Considerați că actorii au nevoie de o perioadă de reacomodare?

”S-a pierdut din ritm, mai ales că noi am avut o perioadă de concediu”

T.A: Sigur că da! Chiar s-a lucrat intens. S-a pierdut din ritm, mai ales că noi am avut o perioadă de concediu. S-a pierdut ceva din ritmul știut dar încet, încet revenim. Se lucrează  2-3 spectacole pe zi și aici mă refer la repetițiile care se fac zilnic și pentru reprezentațiile de la sfârșit de săptămână și pentru premiere.

Am avut o premiere la Cornișa și în prima jumătate a lunii iulie vom avea o altă premieră.

Rep: Restaurarea clădirii teatrului s-a dovedit a fi un proces greu spre imposibil. Ce informații de actualitate dețineți referitor la avansarea sau finalizarea lucrărilor?

”Suntem într-o etapă în care așteptăm din nou ofertele pentru reproiectarea teatrului”

T.A: Suntem într-o etapă în care așteptăm din nou ofertele pentru reproiectarea teatrului. Noi nu putem face decât lobi și să vă spun toate acestea în contextul în care am întrebat și zilele trecute autoritățile. Unul dintre actorii teatrului a citit primul discurs pe care l-a rostit o oficialitate la inaugurarea teatrului la 21 decembrie 1914.

De ce? Tocmai pentru a reaminti și comunității și specialiștilor, filosofia de atunci prin care un grup de oameni care au constituit o asociatie ”Mihai Eminescu” s-au gândit să facă un cadou comunității, respectiv clădirea teatrului care era imperios necesară. A fost o inițiativă privată, a fost inițiativa oamenilor care pur și simplu simțeau nevoia unui astfel de templu al artelor, cum era numit în vremea aceea.”

Rep: Ne-ați vorbit despre activitatea online a actorilor. Cum decurge aceasta?

T.A: Sunt realizări sub aspectul accesărilor de-a dreptul impresionante, de ordinul miilor. Dar odată cu temperarea acestor rigori când publicul va mai ieși în spațiu, va începe să scadă vertiginos numărul accesărilor.

”Publicul iese la iarbă verde, face contact direct în spațiile din exterior”

De preferat ar fi să găsim posibilitatea contactului direct cu publicul. Până la urmă există un pericol, dar în mediul online nu-i teatru adevărat, nu-i teatrul știut. E nevoie de momentul în care actorul simte sufletul spectatorilor după cum și spectatorii au nevoie de contactul direct, ci nu cel mediat de un ecran.

Rep: Aveți un mesaj în această perioadă pentru colegii dumneavoastră și spectatorii Teatrului Mihai Eminescu din Botoșani?

T.A: Pentru că ați adus în discuție cei 14 ani de când sunt aici, rog publicul, mai ales în aceste momente să fie alături de teatru pentru că și teatrul are nevoie, actorii au nevoie de prezența publicului.

În aceste condiții totuși speciale sunt înclinați spre întărire sufletească, spre a fi în aceste vremuri pe care psihologii spun că sunt mai greu de suportat. Să-și împlinească menirea și printre altele să-și găsească acel medicament sufletesc. Teatrul este o oglindă a societății și lumea trebuie să vadă și cu sufletul ce se petrece în jur.

 

   


SHARE

LĂSAȚI UN MESAJ